فروش کتاب های روانشناسی و روانپزشکی ارسال به سراسر کشور

دسته بندی :

نویسنده : دست دو بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

فروش کتاب های روانشناسی و روانپزشکی ارسال به سراسر کشور
فروش کتاب های روانشناسی و روانپزشکی ارسال به سراسر کشور

معرفی تخصص روانپزشکی
روانپزشکی شاخه ای از پزشکی که روی تشخیص، درمان و پیشگیری از اختلالات روانی، عاطفی و رفتاری تمرکز دارد. روانپزشک دکتری است که در زمینه ی سلامت روان، تخصص می گیرد. او صلاحیت دارد هم جنبه ی روانی و هم جنبه ی جسمانی مشکلات روان شناختی را ارزیابی کند.


افراد به دلایل مختلف طلب کمک روانپزشکی می کنند. این مشکلات می تواند مانند حمله ی عصبی، توهمات وحشتناک، فکر به خودکشی و شنیدن صدا ناگهانی یا مانند احساس ناراحتی، ناامیدی و بی قراری که انگار هرگز برطرف نمی شود بلندمدت باشد یا مشکلاتی در عملکرد فرد به وجود آورد که زندگی روزمره را مختل یا از کنترل خارج سازد.


چگونگی تشخیص بیماران توسط روانپزشک
از آن جایی که روانپزشک دکتر است، می تواند دامنه ی کاملی از آزمایشات آزمایشگاهی یا روان شناختی را تجویز یا اجرا کند که، همراه با گفتگو با بیمار، به ایجاد تصویری از وضعیت روانی و جسمانی بیمار کمک می کند. تحصیلات و آموزش بالینی این صلاحیت را در اختیار روانپزشک قرار می دهد تا رابطه ی پیچیده ی بین وضعیت عاطفی و سایر بیماری های پزشکی و نسبت میان ژنتیک و سابقه ی خانوادگی را درک و برای تشخیص اختلال و کمک به بیمار در ایجاد برنامه ی درمان، داده های پزشکی و روان شناختی را ارزیابی کند.تشخیص های خاص براساس معیارهایی که در راهنمای تشخیصی-آماری اختلالات روانی (DSM-5) توسط انجمن روان شناختی امریکا منتشر شده به دست می آید که شامل تعاریف، علائم و سایر معیارهای تشخیص اختلالات روانی می شود.

آموزش و تحصیلات روانپزشک
فرد باید برای روانپزشک شدن دانشکده ی پزشکی را پشت سر بگذارد و بعد از آزمون کتبی برای دریافت مجوز، چهار سال دوره ی رزیدنتی را کامل کند. سال اول آموزش رزیدنتی در بیمارستان و در تعامل با بیمارانی طی می شود که از طیف گسترده ای از بیماری های بالینی رنج می برند. سپس روانپزشک کارورز دست کم سه سال دیگر را صرف یاد گرفتن تشخیص و درمان سلامت روان، شامل انواع مختلف روان درمانی و استفاده از داروهای روانپزشکی و سایر روش های درمان، می کند. فرایند آموزش در محیط بیمارستان، مطب و اتاق فوریت های پزشکی انجام می شود.
اکثر روانپزشکان بعد از تکمیل آموزش رزیدنتی باید برای کسب گواهینامه آزمون کتبی و شفاهی هیئت روانپزشکی و عصب شناسی آمریکا را پشت سر بگذارند. این گواهی باید هر ده سال یک بار دوباره تایید شود.
بعضی از روانپزشکان بعد از چهار سال آموزش عمومی روانپزشکی، دوره ی تخصصی هم می بینند و می توانند در زمینه های زیر تخصص بگیرند:
- روانپزشکی کودک و نوجوان
- روانپزشکی سالمندان
- روانپزشکی قانونی
- روانپزشکی اعتیاد
- مسکن
- روان تنی
- خواب

بعضی روانپزشکان در حیطه ی روان کاوی یا تحقیق روانپزشکی دوره می بینند.


تفاوت روانپزشک و روانشناس چیست؟
روانپزشک و روانشناس هر دو در حوزه مسایل روان کار می ‌کنند؛ با این حال، کارکردی متفاوت دارند. اولی پزشک است و پس از فراغت از تحصیل در پزشکی عمومی، وارد رشته تخصصی روانپزشکی می ‌شود و در نهایت «متخصص روانپزشکی» یا همان «متخصص اعصاب و روان» نام می ‌گیرد. دومی (روانشناس) در رشته ‌ای از رشته ‌های علوم انسانی تحصیل کرده است. روانشناسی شاخه ‌های گوناگونی دارد که یکی از آنها با درمان بیماران در ارتباط است و «روانشناسی بالینی» نام دارد.
روانپزشک وظیفه «تشخیص» مشکل یا بیماری را برعهده دارد و بر اساس تشخیص، مدیریت درمان را بر عهده می­‌گیرد. به بیان دیگر، او با در نظر گرفتن جهات مختلف مشکلات فرد مراجع، باید بتواند منشأ جسمانی، روانی، خانوادگی یا اجتماعی مسایل پیش آمده را تشخیص دهد و در صورت وجود یک بیماری، آن را از موارد مشابه تمیز دهد. او ممکن است فرد مراجع را برای انجام آزمایش تشخیصی به آزمایشگاه بفرستد یا از روش ‌های نوار مغزی یا تصویربرداری تشخیصی کمک بگیرد. پس از تعیین تشخیص، او باید مناسب ‌ترین شیوه یا شیوه ‌های درمان را انتخاب و اعمال کند. این روش ‌ها شامل تجویز دارو، اجرای روان ‌درمانی یا مشاوره، و در مواردی به کارگیری دستگاه یا ابزاری برای درمان است. روانپزشک ممکن است فرد مراجع را برای اجرای آزمون‌ های (تست‌ های) روانشناسی یا اجرای روان ‌درمانی به کارشناس ارشد یا دکتر روانشناسی بالینی ارجاع دهد و در مواردی از یاری مددکار اجتماعی یا کاردرمانگر بهره گیرد. در بسیاری از موارد بدون سود بردن از چنین تیمی، نتیجه دلخواه به دست نمی ‌آید.

معرفی رشته روانشناسی
روانشناسی علمی است که در مورد رفتار انسانها در ارتباط با محیط اطراف خود و تفاوت  رفتارها می‌پردازد. هدف اصلی رشته روانشناسی بررسی وضعیت های انسان در مواجهه با موارد مختلفی است که در زندگی برای وی پیش می‌آید. روانشناسی در واقع علم مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی انسان است. روانشناسی به بحث های مختلف رفتار و فرایندهای روانی مانند ادراک، احساس، شخصیت، هوش، هیجان و انگیزه می پردازد. این رشته رشته کاربردی است که تمام جنبه‌های زندگی انسان را در بر می‌گیرد و به علت پیچیده تر شدن زندگی انسان هم نیاز به حضور این رشته بسیار محسوس شده است.
از جمله مواردی که دانشجویان رشته روانشناسی برای موفقیت باید داشته باشند، داشتن توانایی و مهارت کافی برای تصمیم گیری و حل مسائل مختلف است و همچنین شناخت علاقه و تمایلات انسان ها و روحیه کمک به مردم و حل مشکلات آنها را داشته باشند. رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد سه گرایش دارد که می‌توان گرایش روانشناسی بالینی روانشناسی عمومی و روان سنجی اشاره کرد.
روانشناسی یک رشته کاربردی است که رفتار و فرایندهای ذهنی انسان را بر یافته‌های علمی و تحقیقات مطالعه می‌کنند. در واقع رفتار انسان مجموعه فعالیت‌ها و اعمالی است که می‌توان آنها را مشاهده و اندازه گیری کرد. از جمله این فعالیت ها می‌توان به صحبت کردن و راه رفتن و همچنین فعالیت‌های ذهنی که نمیشود به صورت مستقیم آنها را دید اشاره کرد. برخی فعالیت های ذهنی مانند تفکر، ترس و هیجان که از سنین خردسالی تا بزرگسالی همراه انسان است از جمله این موارد می باشد. روانشناسی علمی است که نیازهای طبیعی انسان را درک می‌کند و در نظر می‌گیرد و پیچیدگی های زندگی امروز مردم را مطالعه می کند. در واقع روانشناسی علمی است که به بررسی دروغ هایی که انسان به خودش می گوید و برای تعیین حد و مرز های است که برای خود قائل می شود که انسان با شناخت آن و صداقت داشتن با خود می تواند بسیار مشکلاتش را حل کند.

گرایش های رشته روانشناسی
روانشناسی یک رشته تقریباً جدید است که هنوز به تکامل کافی نرسیده است انجمن روانشناسی آمریکا تا به حال 53 زمینه مختلف روانشناسی را معرفی کرده است اما به علت تفاوت رفتار های انسان و تنوع زمینه هایی که در حال به وجود آمدن است ممکن است این تعداد بیشتر نیز شود. به علت ارتباط روانشناسی با موضوعاتی مثل زیست شناسی، فلسفه، انسان شناسی و جامعه شناسی، رشته های جدید کاربردی این علم در حال شکل گیری است. رشته هایی که تکامل بیشتری پیدا کرده اند در خیلی از مراکز آموزشی تدریس می شوند.

روانشناسی کودکان استثنایی
یکی از شاخه هایی که علم روانشناسی در آن فعالیت می‌کند روانشناسی کودکان استثنایی است که به تعریف مسائل مربوط به کودکان استثنایی که می توانند کودکان عقب مانده ذهنی، کودکان بسیار تیزهوش و یا حتی کودکان کم بینا و نابینا و کسانی که دارای ناتوانی های جسمی و حرکتی و ذهنی هستند می پردازد.

روانشناسی بالینی
روانشناسی بالینی نیز یکی از شاخه‌های رشته روانشناسی است که به درک پیش بینی و درمان ناهنجاری ها ناتوانی ها و آشفتگی های هیجانی زیست شناختی و روان شناختی اجتماعی و فردی افراد کمک می کند و در مقیاس وسیع تر جمعیت های مورد مطالعه را بررسی می کند. روانشناسی بالینی نقش های شش گانه ای دارد که برای مثال می‌توان به مداخله و درمان، مشاوره، پژوهش، مدیریت و غیره در راستای درمان و تشخیص بیماریها و پژوهش در مورد آنها اشاره کرد.

زیست روانشناسی
زیست روانشناسی یکی دیگر از شاخه های علم روانشناسی است که به تحلیل و تفسیر نحوه تاثیر مغز و انتقال دهنده های عصبی به رفتارهای انسان افکار و عواطف او می‌پردازد. در واقع این علم یک علم ترکیبی از روانشناسی و علم اعصاب است.این رشته می‌توانند با نام های دیگری مانند روانشناسی زیست شناختی یا روانشناسی فیزیولوژیک و علم اعصاب شناخته شود. در این علم چگونگی فرایند های زیست شناختی و نحوه رفتار در تضاد با هیجانات و سایر فرآیندهای ذهنی در مورد مطالعه قرار می‌گیرد. این رشته با رشته مانند روان شناسی تطبیقی و روانشناسی تکاملی ارتباط تنگاتنگی دارد.

روانشناسی رشد
روانشناسی رشد یکی دیگر از شاخه های علم روانشناسی است که به توصیف و تفسیر تغییرات در طول زندگی افراد می‌پردازد و از رشته های مختلف زیست شناسی، جامعه شناسی تعلیم و تربیت و ادب پزشکی می تواند کمک بگیرد. روانشناسی رشد به همه مراحل زندگی یک فرد یعنی از تولد تا مرگ می‌پردازد ولی تاثیر تاثیر و تأکید بیشترین ان در دوره کودکی و نوجوانی است.

روانشناسی قانونی
روانشناسی پزشکی قانونی بعد از تکمیل شدن این علوم با همدیگر ارتباط تنگاتنگی پیدا کرده‌اند. علت این ارتباط و نزدیک شدن این است که هر دو رشته با انحرافات اجتماعی سر و کار دارند و می خواهند امنیت را در جامعه برقرار کند، بررسی کند و مورد مطالعه قرار دهد.

روانشناسی مدرسه
افرادی که بعنوان روانشناسان مدرسه در سیستم آموزشی مشغول به کار هستند وظیفه دارند دانش آموزان را در زمینه های مختلفی مانند زمین های تحصیلی اجتماعی و هیجانی راهنمایی کنند. هدف روانشناسان مدرسه کمک به دانش آموزان و همکاری با اولیا و مربیان برای ایجاد محیط آموزشی سالم و کارآمد می باشد. در واقع علم روانشناسی مدرسه یک حرفه ای جدید به حساب می‌آید. این رشته در سال 1968 در آمریکا در انجمن ملی روانشناسی مدرسه تاسیس شد و روان تخصص شناخته شد چند سال بعد یعنی در سال 2002 روانشناسی مدرسه جزو پرطرفدارترین رشته ها در آمریکا بود و همچنان رو به افزایش است.

روانشناسی صنعتی-سازمانی
از شاخه های جدیدی که در علم روانشناسی رایج شده است و روانشناسی صنعتی سازمانی است که به بررسی مسائل مربوط به نیروی انسانی و جنبه‌های کار می‌پردازد. این شاخه به بررسی رابطه بین انسان در دنیای کار می پردازد. در واقع روانشناسی صنعتی و سازمانی به مسائلی که انسان در تجارت و صنایع با آنها مواجه می‌ شود رسیدگی میکند. این شاخه یک شخص فعال در روانشناسی است و به علت توسعه اقتصادی صنعتی کشور نیاز به این رشته بیش از پیش احساس می شود. روانشناسی صنعتی و سازمانی می‌تواند با حل مشکلات کارکنان در قسمت های مختلف مثل تخصص انرژی مشکلات آنها را حل کند و نتایج چشمگیری را به دنبال داشته باشد.

روانشناسی اجتماعی
وظیفه روانشناسی اجتماعی مطالعه کردن موضوعات مختلف و مشکلات و مسائل مربوط به روانشناسی و جامعه است. روانشناسی اجتماعی بررسی و مطالعه اثر حضور دیگران بر نوع رفتار یک فرد تحت تاثیر گروه‌های مختلف می‌پردازد. بسیار مشخص است که تاثیر دیگران بر زندگی فرد لازمه ارتباط متقابل آن دو است. روانشناسی اجتماعی علمی است که به مطالعه رفتار متقابل بین انسان ها می پردازد در واقع این علم تعامل بین انسان ها رامطالعه می‌کند.

** جهت تهیه کتاب های روانشناسی و روانپزشکی با قیمت بسیار مناسب و به صورت نو و حتی دست دوم با ما تماس بگیرید **

 


نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0