فروش کتاب های معماری و شهرسازی

دسته بندی :

نویسنده : دست دو بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

فروش کتاب های معماری و شهرسازی
فروش کتاب های معماری و شهرسازی

رشته معماری
یکی از رشته های جذاب گروه ریاضی که بسیاری از افراد علاقمند به تحصیل در این رشته هستند، مهندسی معماری است. زیرا معماری یک هنر است و مباحث درسی این رشته ترکیبی از فن و هنر است. مواردی که برای تبدیل فرد به یک معمار خوب نیاز است شامل کمی ذوق هنری، قدرت خلق یک اثر نو، تخیل قوی و روحیه کار گروهی می باشد. مهندس در لغت به معنای هندسه دان است و به فردی می گویند که با هندسه و مباحث هندسی سر و کار دارد و معمار هنرمندی ست که به کمک مباحث هندسی بنایی می سازد که گاه تا هزاران سال باقی ست و گاها حتی هویت یک جامعه می شود.



رشته معماری یکی از رشته های مهم دانشگاهی محسوب می شود که امروزه در دانشکده های فنی یا هنری دنیا تدریس می شود. مهندسی معماری یک دانش میان رشته‌ای به حساب می‌آید که معماری مجموعه‌ای متشکل از فن و هنر محسوب می‌شود. با اینکه مهندسی معماری را در زیر مجموعه ریاضی و فیزیک قرار می‌دهند اما این رشته در واقعیت دارای دو جنبه هنری و فنی است.
جنبه هنری شامل ایده‌پردازی، نوآوری در طراحی نقشه‌های مختلف، خلق فضاهای معماری جدید، تجسم فرم و تعریف بهتر عملکرد و غیره خلاصه می‌شود و جنبه فنی در برگیرنده بحث‌های اجرایی، تکنیک‌های ساخت و ساز، جزئیات اجرایی و مواردی دیگر از این دست است. در واقع می‌توان اینگونه بیان کرد که یک معمار اول آنچه که می‌خواهد را بصورت ایده در ذهن پرورش می‌دهد (جنبه هنری) و سپس به آن قابلیت اجرایی بودن (جنبه فنی) می‌بخشد. وجود هر دو جنبه برای یک مهندس معمار، لازم و ضروری است.



این رشته برای افرادی مناسب است که دارای قدرت خلاقیت بالا، ذوق هنری و تخیل قوی برای ایده پردازی هستند. در کنار این بایستی فرد به مباحث مربوط به ساخت و ساز و جنبه‌های فنی ساختمان نیز علاقه‌مند باشند. زیرا همانطور که گفته شد، جنبه هنری و فنی در کنار هم معنا پیدا می‌کنند و کسانی که این دو جنبه را بطور همزمان مدنظر قرار دهند به واقع به نتایج بهتری دست خواهند یافت.



مهندس معمار دارای تفکرات ناب و خلاقانه است که با توجه به فرهنگ سبک معماری منطقه، اقلیم دید و منظر مناسب طرح می زند. این هنر یکی از هفت هنر اصلی است و معمار هنرمند است و آثار او در گروه آثار هنری قرار می گیرد. معمار باید دارای قدرت تجسم بالا، ذوق هنری و خلاقیت باشد و عناصر زیبایی شناختی بصری را بشناسد.
رشته‌ معماری دارای‌ دو جنبه‌ هنری‌ و فنی‌ است‌ که طراحی‌، زیباشناسی‌ و نحوه‌ زیباکردن‌ حجم‌ها، نماها و پلان‌ها به‌ قسمت هنر و دروسی‌ مثل‌ سازه‌های‌ بتنی‌ و فلزی‌، مقاومت‌ مصالح‌، ایستایی‌، تأسیسات‌ مکانیکی‌ و الکتریکی‌ به‌ قسمت فنی‌ این‌ رشته‌ ارتباط دارد. لازم به ذکر است که دروس‌ هنری‌ اهمیت‌ بیشتری‌ دارند و دروس‌ علمی‌ و فنی‌ در راستای‌ این دروس‌ هستند. مثلا معمار در طراحی‌ خانه‌ باید فضای‌ آرامش‌بخشی‌ را ایجاد کند تا باعث‌ اضطراب‌، خستگی‌ و دلتنگی‌ نگردد. کاری‌ که‌ بیش‌ از رعایت‌ اصول‌ فیزیکی‌ مثل‌ نور و صوت‌، نیاز به‌ آشنایی‌ با اصول‌ زیبایی‌شناسی‌ دارد.



طول دوره تحصیل رشته مهندسی معماری
دوره کارشناسی مهندسی معماری با طرح نهایی حداقل چهار سال به طول می انجامد . پیش از شروع دوره یک نیمسال به عنوان پیش نیاز ارائه می گردد که جزو سنوات تحصیل به حساب نمی آید ولی 8 واحد آن جزو واحدهای دوره محسوب می گردد .
فارغ التحصیلان دوره کارشناسی مهندسی معماری می توانند در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته ادامه تحصیل دهند .
همچنین ورود به دوره کارشناسی ارشد معماری به کسانی که مدرک کارشناسی آن ها غیر از معماری است توصیه نمی شود چرا که در دوره ارشد با فرض توانایی بالای دانشجویان به طراحی معماری و درک فضا ، بیشتر به کار بردن مبانی و مفاهیم معماری ( که فرد پیش از این آموخته ) مورد تاکید قرار می گیرد .

گرایش های رشته معماری در مقطع ارشد
این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای سه مجموعه گرایش و هر مجموعه دارای زیر مجموعه‌های مختلفی به شرح زیر است:

مجموعه معماری
گرایش معماری-معماری: این گرایش بیشتر به طراحی فضاهایی برای انسان و مطالعه روی ارتقای کیفیت معماری‌هایی که در حال انجام است می‌پردازد. در واقع بصورت تخصصی ادامه همان تحصیلات مقطع کارشناسی است اما مباحث در ‌آن بسیار پیچیده‌تر و تخصصی‌تر دنبال می‌شوند.
گرایش معماری منظر: این گرایش به طراحی و ساماندهی فضاهای بیرونی می پردازد و بیشتر با محیط طبیعی سر و کار دارد.
گرایش معماری داخلی: این گرایش به طراحی فضاهای داخلی و انجام معماری در داخل ساختمان‌های مختلف می‌پردازد.
گرایش معماری اسلامی: گرایشی است که در آن به مطالعه تخصصی روی معماری ایران و جهان در دوره اسلام پرداخته می‌شود.
گرایش مطالعات معماری ایران: به مطالعه در خصوص پیشینه و تاریخ معماری و شهرسازی ایران می‌پردازد و بیشتر سعی در بازآفرینی آنچه که فراموش شده و ایجاد ارتباط میان گذشته و آینده دارد.
گرایش بازسازی پس از سانحه: با توجه به احتمال وقوع سوانح و بلایای طبیعی و وارد شدن خسارت به بحث ساخت و ساز و محیط، این گرایش سعی می‌کند به راهکارهایی بپردازد که می‌توان آن‌ها را در مقابله با چنین سوانحی، پیش از وقوع یا در هنگام رخ دادن آن‌ها به کار بست و اثرات مخربشان را بر موارد پیش‌تر ذکر شده کاهش داد.

مجموعه مدیریت پروژه و ساخت
گرایش مدیریت پروژه: همانطور که از اسم آن پیدا است، مرتبط با بحث های مدیریتی پروژه‌های عمدتا کلان از قبیل برنامه‌ریزی، هدایت و کنترل است.
گرایش تکنولوژی معماری: این گرایش بیشتر در زمینه تکنولوژی‌های نوین ساختمانی و ارتباط میان سازه و معماری به بحث می‌پردازد.
گرایش انرژی معماری: این گرایش با توجه به آلودگی‌های زیست محیطی ایجاد شده؛ در خطر بودن محیط زندگی انسان‌ها و همچنین لزوم توجه به بحث صرفه‌جویی در مصرف انرژی و ساخت ساختمان‌هایی با حداقل مصرف انرژی، از جمله عوامل اصلی شکل‌گیری گرایش انرژی‌ معماری هستند و در آن نیز به بحث و مطالعه پیرامون همین موارد پرداخته می‌شود.

مجموعه شهرسازی
گرایش طراحی شهری: این گرایش به بحث‌های کلان در خصوص طراحی شهرک‌ها و فضاهای شهری می‌پردازد و به صورت کلی مقوله شهرسازی را هدف قرار داده است.
گرایش برنامه‌ریزی شهری: به سیاست‌گذاری‌های شهری و ارزیابی طرح‌های کلان منطقه‌ای می‌پردازد.

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته مهندسی معماری
در ادامه به برخی از مهم‌ترین دورس دانشگاهی رشته مهندسی معماری پرداخته‌ایم؛ این دروس عبارت هستند از:

- دروس طراحی معماری: معمولا در 4 یا 5 ترم پایانی مقطع کارشناسی در هر ترم ارائه و در آن به طراحی معماری کامل یک موضوع بر حسب صلاحدید اساتید و سرفصل دانشگاه پرداخته می‌شود. طراحی معماری، به تمامی دروسی که تا قبل از آن و همچنین همزمان با آن ارائه می‌گردد، مربوط می‌شود و این ارتباط باعث می‌شود تا این درس مهمترین واحد دانشگاهی در رشته معماری باشد.
- آشنایی با مصالح ساختمانی
- عناصر و جزئیات اجرایی ساختمان
- طراحی فنی ساختمان: طراحی اجزای مختلف یک ساختمان از لحاظ جنبه‌های فنی را شامل می‌شود.
- ترسیم فنی و نقشه کشی: آشنایی با استانداردهای ترسیمی و اصول نقشه کشی را در بر می‌گیرد.
- ساخت و ارائه (بیان معماری): در این درس بیشتر در خصوص ارتقای خلاقیت و تجسم دانشجویان مباحثی ارائه می‌شود.
- مبانی نظری معماری: به معرفی سبک‌ها و نظریه‌های مختلف معماری پرداخته می‌پردازد.
- تاریخ معماری ایران و جهان
- هندسه ترسیمی
- انسان، طبیعت، معماری: ارتباط میان این سه بصورت کامل تدریس می‌شود.
- مباحث سازه‌ای همچون ایستایی، سازه فلزی و بتنی
- روستا: بررسی طرح‌های روستایی و اصول و ضوابط طراحی در این بافت‌ها
- مدیریت تشکیلات کارگاهی: بحث‌های کارگاهی و اجرایی در پروژه‌های ساختمانی
- متره و برآورد
- تنظیم شرایط محیطی: طراحی بر اساس اقلیم و شرایط محیطی
- تاسیسات ساختمانی: آموزش نکاتی که یک معمار در رابطه با بحث تاسیسات در ساختمان بایستی بداند.
- مرمت ابنیه تاریخی: آشنایی با سبک‌ها و نحوه برخورد با بافت‌های تاریخی و طراحی در داخل آن‌ها.
- تحلیل فضاهای شهری: آشنایی با مباحث و نظریه‌های مختلف در زمینه طراحی فضاهای شهری

 

** برای تهیه کتابهای نو و دست دوم معماری و شهرسازی با ما تماس بگیرید **


نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0