تغییرات کتاب درسی تخصصی تجربی مطابق کنکور 1402

دسته بندی :

نویسنده : دست دو بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

تغییرات کتاب درسی تخصصی تجربی مطابق کنکور 1402
تغییرات کتاب درسی تخصصی تجربی مطابق کنکور 1402

تغییرات کتاب درسی تخصصی تجربی مطابق کنکور 1402


هرساله بعد از پایان آزمون های سراسری کنکور در کشور یعنی به نحوی در اواسط تیرماه، کسانی که به نحوی می دانند نتیجه کنکور برایشان آنگونه که مدنظر می باشد، نخواهد بود، از همان ابتدای کار تصمیم می گیرند برای سالی دیگر باردیگر شانس خویش را امتحان نموده و در آزمون کنکور بعدی شرکت کنند. سوالی که برای اغلب شرکت کنندگان پیش می آید، این است که آیا محتویات کتاب های درسی عوض شده اند یا نه. و اگر هم عوض شده اند تا چه حد؟
داوطلبی که در کنکور 1401 شرکت کرده بود، برای دهم کتاب های چاپ 1398 و یازدهم چاپ 1399 و دوازدهم چاپ 1400 را می خوند ولی الان برای دهم باید 1399 و یازدهم 1400 و دوازدهم 1401 را بخواند.

تهیه کتاب های درسی جدید هم آسان نیست. چون فقط یک بار به دانش آموزان براساس کد ملی به صورت یارانه ای، کتاب های اصلی مدرسه را تحویل می دهند و بعد از آن باید از بازار آزاد تهیه گردد. در بازار آزاد هم کتابهای اصلی پیدا نمی شود و همگی کپی بوده و کیفیت اصلی را نداشته و تازه قیمت بسیار بالایی دارند. اینجاست که باید هوشمندانه عمل کرد. باید تغییرات درسی را بررسی کرد و اگر واقعا تغییرات اساسی ای صورت نگرفته باشد، از تهیه کتاب جدید اجتناب کرد.

زیست شناسی

تغییرات کتاب زیست شناسی
در بین دروس تخصصی رشته آزمایشی تجربی، زیست از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا اولا ضریب بالایی از کنکور را به خود اختصاص می دهد و درثانی تغییرات در این درس بسیار مهم بوده و تجربه نشان داده طراحان کنکور از این تغییرات سوال طرح می کنند.



تغییرات کتاب دهم زیست شناسی آنقدری هست که باید برایش کتاب تازه تهیه کرد. اینکه بخواهیم با خودکار این تغییرات را در کتاب قدیمی اعمال کنیم، از دایره حوصله وقت داوطلب خارج است. لذا توصیه می شود حتما کتاب نو تهیه گردد. اما برای یازدهم قضیه متفاوت است. در این درس تنها دو تغییر رخ داده است که آنها را می توان در کتاب های قبلی اعمال کرد. اگر کسی هم بخواهد دیگر از این بابت هم خیالش راحت باشد، می تواند این کتاب را نیز نو تهیه کند ولی برای دوازدهم اصلا تغییراتی رخ نداده و دیگر واقعا نیازی به تهیه کتاب نو نیست. مگر اینکه کسی بخواهد از نو، داخلش نکته نویسی کند.

شیمی
تغییرات کتاب شیمی


تجربه چندین کنکور نظام جدید در سال های اخیر نشان داده است که طراحان کتاب های درسی علاقه خیلی زیادی به تغییر یا اصلاح کتابهای شیمی یازده  و شیمی ندارن و هرآنچه که اشتباه و غلط بوده است، گویا متعلق به شیمی دهم بوده است و یا شاید از دهم شروع کرده اند و هنوز به بررسی کتاب های درسی شیمی یازدهم و دوازدهم نرسیده اند، لذا ما هرساله شاهد تغییرات گسترده ای در کتاب درسی دهم شیمی هستیم که داوطلبان را مجبور به تهیه کتاب جدید می کند. امسال البته در کتاب های شیمی یازدهم به رنگ گاز دی اکسید نیتروژن گیر داده اند و بررسی کرده اند دیده اند گویا آنطور هم که می گویند قهوه ای، قهوه ای نیست. لذا شما هم حواستان باشد که این گاز را دیگر قهوه ای فرض نکنید. رنگ سال این گاز در کنکور 1402 متفاوت شده است. برای شیمی دوازدهم هم گویا یادشون رفته بود حالت کربن را فرمول صفحه های 61 ذکر کنند و اینک اعلام می کنند که این کربنی که میگیم جامده. همین و بس.
پس مثل زیست شناسی شما می تونید اینجا هم از شیمی های یازدهم و دوازدهم سال قبل تون استفاده کنید ولی بهتره برای دهم کتاب درسی نو تهیه کنید.

فیزیک تجربی
تغییرات کتاب فیزیک تجربی


دو سال اول کنکور در کتاب های درسی فیزیک هیچ تغییری مشاهده نمی شد. بعدها برخی مباحث برای برخی ها خوشایند نیامد و سعی در حذف آن برآمدند. از آن جمله بود بزرگی اعداد که برای داوطلبان هم نچسب و نامطلوب بود. یک سال بعدتر دوباره برخی بخش های فصول اولیه فیزیک دهم تجربی را حذف کردند و این شد کل تغییرات کتاب درسی فیزیک . حالا سوال اینجاست که حتما تهیه کتاب درسی نو برای فیزیک دهم لازمه یا نه. برای جواب به این سوال باید به دو نکته توجه کرد. یک اینکه این تغییرات فقط شامل حذف هست و چیزی به کتاب اضافه نشده است و دو اینکه برای این درس اصلا در خیلی مواقع نیازی به خود کتاب درسی نیست و اکثر کتاب های درسی درسنامه های جامع و کاملی در این زمینه دارند. در نهایت اگر براتون مهمه، می تونید کتاب نو برای دهم تهیه کنید. برای یازدهم و دوازدهم هم اصلا هیچ تغییراتی نداشتیم.

ریاضیات
تغییرات کتاب ریاضیات تجربی


در مورد ریاضیات باید عرض کنم که از اول خلقت نظام جدید هیچ تغییری در کتاب های درسی مشاهده نشده است. کتاب ریاضی دهم چاپ 1395 همان هست که کتاب دهم ریاضی 1401 و نیز یازدهم و دوازدهم. لذا با خیال راحت از کتاب های قبلی تون استفاده کنید. این موضوع در مورد ریاضی حتی در مورد کتاب های کمک درسی هم صدق می کند.

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0