مشاوره و انجام پایان‌نامه رشته فیزیک (کارشناسی ارشد و دکتری)

دسته بندی :

نویسنده : -

تاریخ درج :

حجم فایل : -

فیزیک یکی از رشته های علوم پایه ای به حساب می آید که فیزیک دانان به تحقیق درباره پدیده های طبیعی، ارائه فرضیه های جدید و انجام آزمایش های متفاوت می پردازند.به طور کلی ارائه این رشته در دانشگاه در جهت بررسی عمیق تر مباحث فیزیکی آموخته شده در دوران دبیرستان است. در این مقاله سعی بر آن است تا به معرفی این رشته ، گرایش‌های آن و چگونگی انجام پایان‌نامه دانشگاهی این رشته بپردازیم.
مشاوره و انجام پایان‌نامه رشته فیزیک (کارشناسی ارشد و دکتری)

استادان برجسته، فیزیک را به عنوان علم زندگی و حیات تلقی می‌کنند، چرا که همیشه ذهن انسان با سوالات مختلفی پر است و اغلب علم فیزیک پاسخگوی خیلی از آنها است. در علم فیزیک حتی درباره کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین مقیاس‌ها در جهان هستی هم می‌توانیم صحبت کنیم. بنابراین اکثر کسانی که به اتفاقات روزمره و جهان هستی کنجکاو هستند به سراغ این رشته می‌روند. در این مطلب قرار است به معرفی رشته فیزیک در دانشگاه، گرایش‌ها و دروس مرتبط با آن و چگونگی مراحل انجام پایان نامه و پروپوزال این رشته بپردازیم.

علم فیزیک چیست؟

فیزیک یک رشته چالش برانگیز و رقابتی است. پیشرفت در این حرفه نیاز به زمان و تمرکز قابل توجهی در کلاس، آزمایشگاه و مباحث این رشته دارد. فیزیک رشته پایه‌ای است و می‌تواند برای موضوعات دیگر کاربرد داشته باشد، بنابراین تعدادی رشته‌هایی مانند مهندسی و ریاضیات می توانند با فیزیک ارتباط داشته باشند. فیزیک‌دانان به تحقیق درباره پدیده‌ها می‌پردازند، فرضیه‌های جدید ارائه می دهند، آزمایش می‌کنند و با استفاده از آزمون و خطا و کسب تجربه از داده‌ها نتیجه‌گیری می‌کنند تا پیرامون ما را توضیح دهند. فیزیک‌دانان می‌توانند بر اساس مجموعه مهارت‌های خود و فرصت‌های شغلی موجود، در فیزیک کاربردی یا نظری کار کنند. فیزیک‌دانان می‌توانند بر اساس مجموعه مهارت‌های خود و فرصت‌های شغلی موجود ، در فیزیک کاربردی یا نظری کار کنند. بیشتر مشاغل در فیزیک نیاز به آموزش سطح فارغ التحصیل، به ویژه در فیزیک نظری دارد. فیزیک مربوط به مطالعه جهان از کوچکترین تا بزرگترین مقیاس هاست. چنین دانشی برای پیشرفت علمی اساسی است. زبان فیزیک، ریاضی است؛ تدوین نظریه های فیزیکی گاهی اوقات نیازمند ساختارهای ریاضی جدید است. فیزیک یک علم اساسی و یک موضوع عملی است. بسیاری از تکنیک های مورد استفاده در تصویربرداری پزشکی، فناوری نانو و محاسبات کوانتومی از ابزارهای فیزیکی حاصل می‌شود. کاربردهای این رشته را می‌توان در فیزیک هسته‌ای، ژئوفیزیک، فیزیک اتمی، مولکولی و اپتیکی، ستاره شناسی، فیزیک نجومی، فیزیک فضایی، تدریس، مهندسی فیزیک و علوم کامپیوتر مشاهده کرد. این مجموعه رشته‌ها و گرایش‌های مختلفی را دربرمی گیرد. رشته فیزیک از علوم به ظاهر پیچیده است که با نام دانشمندانی مانند انیشتن، نیوتن و هانری بکرل گره خورده است. فیزیک یکی از رشته‌های علوم پایه‌ای به حساب می‌آید که فیزیک‌دانان به تحقیق درباره پدیده‌های طبیعی، ارائه فرضیه‌های جدید و انجام آزمایش‌های متفاوت می‌پردازند.به طور کلی ارائه این رشته در دانشگاه در جهت بررسی عمیق‌تر مباحث فیزیکی آموخته شده در دوران دبیرستان است.

انواع گرایش‌های رشته فیزیک در مقطع کارشناسی

حالت جامد و ماده چگال: گسترده ترین شاخه رشته فیزیک، گرایش حالت ماده می باشد. در گرایش حالت ماده با سیستم های بس ذره‌ای به خصوص جامدات ارتباط داریم. یکی از موضوعاتی که می‌توان درباره این گرایش به آن اشاره کرد، بررسی بلورهای جامدات و خواص اپتیکی، الکتریکی، مکانیکی و صوتی امواجی منتشر شده در این سیستم است. بلورهای ایجاد شده می توانند پدیده‌هایی همچون نیم رسانایی، ابر رسانایی و انتقال گرما ایجاد کنند.

فیزیک هسته‌ای: گرایش فیزیک هسته‌ای با انرژی هسته‌ای و به طور تخصصی‌تر با راکتورهای هسته‌ای مرتبط است. در این گرایش دانش آموختگان به تولید انرژی هسته‌ای، کنترل و بررسی نحوه استفاده از این انرژی و همچنین به طراحی و بهینه سازی سیستم‌ها، راه اندازی و نگه داری کردن تجهیزات می‌پردازند. اما خوب است در این میان به خطرات تشعشعات رادیو اکتیو، که پرسنل را در معرض قرار می دهد نیز توجه داشت.

هواشناسی: یکی از پرجاذبه‌ترین گرایش‌های فیزیک هواشناسی است. در هواشناسی به اطلاعاتی درباره دیده‌های جوی و نحوه برخوردهای علمی با آن ها دست خواهیم یافت. اما در این گرایش به دلایلی چون تخصصی بودن به ابزارآلات پیچیده ریاضی نیاز می باشد.

نجوم: در این گرایش به بررسی فضای بین ستاره ها، تولد و مرگ اجرام آسمانی و موضوعات این چنینی می‌پردازند. همچنین با توجه به اطلاعاتی که از ستاره‌ها به دست می آید و انطباق آن ها با قوانین فیزیک، سعی دارد جهان را به جایی برای بهتر زیستن تبدیل کند.

اتمی- مولکولی: این گرایش از زمانی ایجاد شد که دانشمندان متوجه شدند؛ کوچک ترین بخش ماده اتم نیست و اتم از بخش های الکترون، پروتون و نوترون تشکیل شده است. در واقعیت توجه این گرایش بیشتر بر روی الکترون‌های اطراف هسته می‌باشد که سبب ایجاد فضای مثبتی در مرکز هسته شده است.

انواع گرایش‌های رشته فیزیک در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری

فیزیک ماده چگال: این گرایش دارای کاربردهای زیادی در صنعت است و در آن درباره خواص اتمی برخی اجسام مانند رسانا، نیمه‌رسانا، ابررسانا و نارسانا بحث می‌شود. در بیشتر دانشگاه‌های کشور این گرایش به دو دسته «فیزیک ماده چگال سخت» و «فیزیک ماده چگال نرم» تقسیم می‌شوند. به طور کلی، در ماده چگال سخت، مواد با ساختار سخت مانند جامدهای کریستالی، مورد بررسی قرار می‌گیرند. در این گرایش پژوهش‌های مختلفی در زمینه‌های نظری و تجربی انجام می‌شوند. در مقابل، در ماده چگال نرم، رفتار سیستم‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرند که تحت تاثیر تنش‌های مکانیکی یا گرمایی به راحتی تغییر حالت می‌دهند.در این شاخه از فیزیک، با استفاده از مکانیک کلاسیک و مکانیک آماری، رفتار مواد نرم مانند کریستال‌های مایع، به دقت بررسی می‌شوند.

اپتیک و لیزر: این گرایش درباره خواص نور، عدسی‌ها، آیینه‌ها و همچنین انواع لیزر و کاربرد آن‌ها بحث می‌کند. گرایش اپتیک و لیزر کاربرد زیادی نیز در صنعت دارد.

ذرات بنیادی و نظریه میدان‌ها: این گرایش بیشتر نظری است و درباره ذرات بنیادی مانند الکترون، پروتون و نوترون و حتی عناصر تشکیل دهنده آنها و روابط ریاضی حاکم بر واکنش‌های آن‌ها بحث می‌کند.

فیزیک آماری و سامانه‌های پیچیده: این گرایش بیشتر جنبه آماری دارد و بر روابط ریاضی حاکم بر فیزیک بصورت آماری بحث می‌کند.

فیزیک پلاسما: درباره سیستم‌هایی بحث می‌کند که از ذرات باردار مثبت و منفی تشکیل شده‌اند به طوری که آزادانه می‌توانند حرکت کنند. این گرایش نیز کاربرد ویژه‌ای در صنعت دارد.

فیزیک هسته‌ای: این گرایش درباره روابط حاکم بر اتم‌ها و هسته‌ها و انرژی ساطع شده از آن‌ها بحث می‌کند و دارای کاربرد ویژه‌ای در صنعت است.

گرانش و کیهان‌شناسی: این گرایش نیز بیشتر نظری است و درباره روابط ریاضی حاکم بر فیزیک کل کیهان و برخی اجزای آن مانند سیاه چاله‌ها و همچنین انرژی تاریک و ماده تاریک بحث می‌کند.

نجوم و اختر فیزیک: این گرایش درباره نحوه تحول ستاره از تولد تا مرگ، انواع ستاره‌ها و همچنین برخی روابط ریاضی حاکم بر فیزیک تحول ستاره‌ها بحث می‌کند که می‌تواند به دو صورت نظری و عملی باشد.

نانوفیزیک: نانو فیزیک یکی از گرایش‌های جدید رشته فیزیک است که در سال‌های اخیر به این رشته اضافه شده است. نانوفناوری یک دانش میان رشته‌ای است که در آن رشته‌هایی مانند فیزیک، شیمی و مهندسی مواد درگیر هستند. دانشجویان پذیرفته شده در این گرایش از فیزیک در زمینه بررسی خواص فیزیکی مواد گوناگون مانند گرافن در ابعاد نانو، به پژوهش می‌پردازند.

پایان‌نامه رشته فیزیک چیست؟

پایان نامه رشته فیزیک، در واقع، یک پژوهش عمیق در حوزه علوم فیزیک برای بررسی و تحلیل مسائل پیچیده در این زمینه است. پایان نامه معمولاً توسط دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در رشته فیزیک انجام می‌شود، اما گاهی اوقات در بعضی از گرایش‌ها در مقطع کارشناسی نیز می‌توان پایان نامه انجام داد. پایان نامه رشته فیزیک می‌تواند در زمینه‌های مختلف فیزیک انجام شود، از جمله فیزیک نظری، فیزیک آماری، فیزیک عمومی، فیزیک پلاسما، فیزیک ماده، فیزیک اتمی و مولکولی، فیزیک هسته‌ای، فیزیک فضا، فیزیک بیوسیستمی، فیزیک کوانتومی و… در پایان نامه رشته فیزیک، دانشجو باید با استفاده از دانش خود در زمینه فیزیک، مسئله مد نظر خود را بررسی کند و با استفاده از داده‌های تجربی، شبیه‌سازی‌های عددی و تحلیل ریاضی، به پاسخ مسئله برسد. همچنین در پایان نامه، دانشجو باید به صورت دقیق، جزئیات نتایج خود خود را گزارش داده و نتایج خود را با نتایج تحقیقات قبلی در زمینه موضوع مورد نظر مقایسه کند. در کل، پایان نامه رشته فیزیک، یک فرصت عالی برای دانشجویان فیزیک است تا دانش و تخصص خود را در زمینه فیزیک تقویت کنند و همچنین در به دست آوردن نتایج مهم و ارزشمندی در این حوزه کمک کنند.

مراحل انجام پایان‌نامه فیزیک (کارشناسی ارشد و دکتری)

انتخاب موضوع: انتخاب بهترین موضوع برای انجام پایان نامه فیزیک از مهمترین مراحلی است که شایان دقت و توجه بسیار است. دانشجویان باید بر اساس گرایش تحصیلی با در نظر گرفتن علایق و توانمندی‌های‌شان ابتدا به بررسی موضوعات مختلف و مطالعه اجمالی پایان نامه‌های گذشته بپردازند و پس از آگاهی از مباحث روز، موضوعی جذاب و جدید و البته کاربردی را انتخاب کنند. گفتنی است شرکت در جلسات دفاع دانشجویان دیگر این رشته هم به گسترش زاویه دید و ایده‌پردازی و خلاقیت دانشجویان کمک می‌کند. یادآوری می‌شود که برای اطمینان از تکراری نبودن موضوع پایان نامه می‌توان به وبسایت ایرانداک مراجعه کرد و مطمئن شد که موضوع انتخاب‌شده قبلا کار نشده است.

نوشتن پروپوزال فیزیک:مرحله دوم، نوشتن پروپوزال است. برای نوشتن پروپوزالی جامع و قابل قبول باید اصول پروپوزال‌نویسی را کاملا رعایت کنید.

فصل‌بندی پایان نامه:دانشجویان پیش از فصل‌بندی محتوای پایان‌نامه باید از دانشگاه محل تحصیل‌شان استعلام کنند که برای تقسیم مطالب پژوهش دانشجویی چه شیوه‌نامه‌ای تدوین کرده‌اند، چون هر دانشگاه ممکن است بر اساس تشخیص هیات علمی خود، دستورالعمل‌های خاصی وضع کنند که البته این اصول معمولا در کلیات یکسان هستند و فقط در جزئیات با هم تفاوت دارند. پایان‌نامه‌ها به طور کلی به فصل‌های زیر تقسیم می‌شود:

  • مقدمه: همان‌گونه که برای همه پایان‌نامه‌ها مقدمه نوشته می‌شود، برای انجام پایان نامه فیزیک نیز مقدمه‌ای زیبا و جذاب باید نوشت و در آن درباره کلیات طرح و دلایل پرداختن به طرح پژوهشی خود توضیح داد و بدیهی است هر چه در نگارش مقدمه دقت و حساسیت بیشتری داشته باشیم و زیباتر، جامع‌تر و گویاتر آن را شرح دهیم، در جلب نظر هیات داوران دانشگاه موفق‌تر خواهیم بود.
  • پیشینه تحقیق: دانشجویان به طور معمول باید پژوهش‌های گذشته را بررسی و پایان نامه‌های پیشین را مطالعه کنند تا بتوانند برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری فیزیک موضوعی را برگزینند که برای همگان جالب و جذاب باشد و به حل مشکل یا مسئله‌ای در جامعه کمک کند. فصل دوم پایان‌نامه به توضیح این موضوعات و بررسی تحقیقات انجام‌شده و تاثیر نتایج آن‌ها در علت انتخاب موضوع پایان نامه و روند پژوهش اختصاص دارد.
  • روش تحقیق: فصل سوم پایان نامه مختص تشریح روش تحقیق است و باید به طور دقیق همه جزئیات روش انجام پایان نامه فیزیک توضیح داده شود؛ از شرح داده‌های مختلف، مکانیسم‌ها، فرمول‌ها، آمارها تا نرم‌افزارهای استفاده‌شده در پژوهش و….
  • نتایج:در فصل چهارم پایان نامه باید نتیجه آمارها و آزمایش‌ها توضیح داده شود و داده‌های تحقیق تجزیه و تحلیل شود تا ارزش نهایی مطالعات پژوهشگر نمایان شود. البته بهتر است دانشجو ابتدا مسئله اصلی پایان‌نامه را به طور خلاصه بیان کند و بعد به شرح نتایج حاصل از آن بپردازد تا مخاطب هدف پژوهش را بهتر و سریع‌تر درک کند.
  • بحث و پیشنهادها: در این فصل پایان نامه، جمع‌بندی نهایی از یافته‌های تحقیق بیان می‌شود. خوب است دانشجویان در این قسمت از پایان نامه‌شان با مرور مختصر مراحل تحقیق، مقایسه‌ای کلی از نتیجه تحقیقات خود با راهکارهای دیگران داشته باشند و به مزیت‌های احتمالی تحقیق‌شان نسبت به تحقیقات مشابه اشاره کنند و چنانچه پیشنهاد جدیدی در این مسیر دارند، ارائه دهند تا راهنمای سایر پژوهشگران و دانشجویان فیزیک باشد.

جلسه دفاع از پایان نامه: روز برگزاری جلسه دفاع از پایان نامه به عنوان آخرین مرحله بسیار حساس و مهم است و فرصتی است برای دانشجو تا از زحمات چندین ماهه برای نگارش پژوهش خود و دستاوردهایش دفاع کند و هیات داوران را مجاب کند که تحقیقاتش کاملا مفید و کاربردی است و راهکاری منطقی برای حل معضلی در جامعه کنونی است. او باید با تسلط بر مباحث پایان‌نامه و نکات پیرامون آن به سوالات داوران و سایر دانشجویان پاسخ دهد و آن‌ها را به طور کاملا علمی و مستند قانع کند. گفتنی است با آماده کردن فایل پاورپوینتی جذاب و گویا و به کمک جداول آماری و تصاویر مرتبط می‌توان مطالب را قابل فهم‌تر و ساده‌تر ارائه داد.

نرم‌افزارهای مورد استفاده دانشجویان رشته‌های فیزیک

Looking glass:با این نرم افزار می توان تمامی حالتهای پرتوهای نوری را تشکیل داد.
interactive physics 2004:یک آزمایشگاه در زمینه مکانیک، الکتریسیته، مغناطیس و تا حدودی ترمودینامیک
Crocodile Physics:برنامه ای در زمينه هاي نور ،الکتریسته، حرکت ، نیرو ، نوسان ، امواج و…
Making Waves: نرم افزاری برای رسم امواج در دو بعد و رسم برآیند آنها و فیلم گرفتن از آنها
PhysProf:به کاربر اجازه می دهد با شبیه سازی و نمایش انیمیشن آن ها و ایجاد تغییر در پارامترها، به تثبیت مباحث مورد نظر بپردازد.
Visual Physics – Static Equilibrium: يك برنامه بسيار مفيد در ضمينه آموزش تعادل ايستا و بررسي نيروها
Orbit Xplore 2.2:شبیه سازی ، محاسبه و رسم مدارهاي سيارات و قمر های آنها و ماهواره ها که در جاذبه متقابل با يكديگر قرار دارند.
Project ilex:حرکت پرتابه ها را شبیه سازی می کند و اطلاعاتی را راجع به حرکت پرتابه به شما می دهد.

خدمات موسسات پژوهشی برای مشاوره و انجام پروپوزال و پایان‌نامه رشته فیزیک

به عنوان کلام آخر، انجام پایان نامه فیزیک مانند بسیاری از رشته ها کار سختی است و اصولی دارد که باید با دقت آنها را رعایت کنیم تا بتوانیم با کمترین میزان خطا پیش برویم و در زمان، هزینه و انرژی صرفه جویی کنیم. بدین منظور موسسات علمی- پژوهشی وجود دارند که می‌توانند راهگشای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در انجام بهتر پایان نامه رشته فیزیک باشند:

  • جستجوی مقالات معتبر برای انتخاب موضوع پایان‌نامه
  • نوشتن پروپوزال ارشد فیزیک
  • انجام پروژه های کلاسی رشته فیزیک
  • انجام پایان نامه کارشناسی فیزیک
  • انجام پایان نامه کارشناسی ارشد فیزیک
  • تحلیل آماری پایان نامه
  • نوشتن مرور ادبیات و فصل دوم (2) پایان نامه
  • انجام فصل چهار (4) پایان نامه
  • نوشتن نتیجه گیری و فصل پنجم (5) پایان نامه
  • مشاوره و آموزش رایگان پایان نامه نویسی و پروپوزال نویسی
  • مشاوره و آموزش رایگان رساله نویسی و پروپوزال نویسی
  • کارگاه آموزشی پروپوزال نویسی
  • کارگاه آموزشی پایان نامه نویسی
  • کارگاه آموزشی رساله دکتری
  • مشاوره و آموزش رایگان مقاله نویسی
  • چاپ کتاب
  • ترجمه مقالات به انگلیسی
  • مشاوره و آموزش مقاله نویسی ISI، ISC، Scopus، علمی پژوهشی و علمی تخصصی
  • مشاوره و آموزش چاپ مقالات ISI، ISC، Scopus، علمی پژوهشی و علمی تخصصی
  • مشاوره و آموزش رایگان تحلیل های آماری و نرم افزارهای آماری
  • مشاوره و آموزش رایگان الگوریتم های بهینه سازی و کدنویسی

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0